Până în anul 2016 nu au existat norme privind îmbrăcămintea moto, existând numai reguli privind protecția la impact!
Riderii iscusiti si cu mare experienta in sporturile pe doua roti au intotdeauna grija sa se intoarca acasa teferi. De aceea, principala lor preocupare este sa aiba un echipament moto complet nou si sa calatoreasca in siguranta. Dar ce se intampla, oare, daca un rider nu dispune de suficienti bani in vederea achizitiei unui costum, manusi sau casti moto noi, un motociclist se va indrepta catre un echipament moto. Dar oare astfel de accesorii sa fie cu adevarat eficiente? Ce ar trebui sa facem in momentul in care viata si siguranta rutiera sunt prioritare?
Iti propunem o prezentare comparativa a ceea ce inseamna echipamentele moto noi vs cele vechi.
CE A FOST PÂNĂ ACUM?
Până în anul 2016 nu au existat norme privind îmbrăcămintea gen geaca, moto, existând numai reguli privind protecția la impact și unele norme pentru îmbrăcăminte de protecție a motocicliștilor profesioniști (Directiva 89/686 / CEE a Consiliului).
În 2016, Uniunea Europeană a adoptat un Regulament privind echipamentele de protecție personală prescurtat PPE – (Regulamentul (UE) 2016/425), care a devenit obligatoriu de 21 aprilie 2018. Echipamentele de protecție personală acceptate pe piață înaintea acestei date vor putea fi comercializate până în 2023.
Regulamentul 425 nu definea însă și standardele de încercare a echipamentului. Se menționa doar faptul că echipamentele moto trebuie să îndeplinească cerințe esențiale de sănătate și securitate. Regulamentul conține indicații generale despre organizarea evaluărilor, etichetarea, instrucțiunile, afișarea etc.
Un nou standard
Noul Regulament al Uniunii Europene stabileste, asadar, noi standarde in materie de echipamente moto.
Până la 31 martie 2023 standardele naționale vechi vor trebuie retrase. Acest lucru înseamnă că până la această dată mai putem găsi în magazine echipament care este fabricat conform standardelor vechi.
Prevederile acestui nou standard de testare a echipamentelor moto nu se aplică articolelor de îmbrăcăminte pentru competițiile moto, cum ar fi cele de motocross și discipline similare în afara drumului public.
Acest nou standard va aduce un beneficiu real cumpărătorului final, pentur că fiecare dintre noi va ști ce cumpără și, mai ales, ce așteptări să aibă de la un echiment de protecție. De acum înainte va fi mai simplu să compari gradul în care un echipament moto sau altul te protejează și vei ști foarte clar la ce anume este bun.
Acest nou standard de testare a echipamentelor moto include și noi codificări de etichetare. Numărul standardului este EN 17092-1:2020 și are 6 capitole.
cap 1 – descrie metodele de testare utilizate pentru îmbrăcăminte de protecție pentru motocicliști.
cap 2 – specifică cerințele generale pentru echipamentele din clasa AAA: îmbrăcăminte de protecție grea, destinată să ofere cea mai bună protecție la rănire.
cap 3 – specifică cerințele generale pentru echipamentele din clasa AA: îmbrăcăminte de protecție de serviciu mediu, care este destinată să ofere o protecție medie la rănire.
cap 4 – specifică cerințele generale pentru echipamentele din clasa A: Îmbrăcăminte de protecție ușoară, care este destinată să ofere o protecție limitată la rănire.
cap 5 – specifică cerințele generale pentru echipamentele din clasa B: Îmbrăcăminte ușoară pentru protecție la abraziune, care este destinată să ofere o protecție limitată la rănire.
cap 6 – specifică cerințele generale pentru echipamentele din clasa C: Îmbrăcăminte de protecție la impact, care sunt destinate să ofere o protecție limitată la rănire.
Noile standarde in domeniu sunt menite sa asigure o mai buna protectie a motociclistului si siguranta sporita in timpul calatoriilor pe doua roti.